
Škodová udalosť je nepríjemná situácia a môže nastať kedykoľvek a kdekoľvek. Najčastejšie je škodovou udalosťou dopravná nehoda, poškodenie majetku alebo úraz. Ako postupovať pri škodovej udalosti a ako hlásiť poistnú udalosť v Kooperative online?
Niekomu sa môže zdať nahlásenie škodovej udalosti ako komplikovaná činnosť, no keď človek vie, ako na to, nie je to až tak náročné. Aké sú dôsledky nenahlásenia škodovej udalosti a mal by poistnú udalosť nahlásiť poškodený?
KĽÚČOVÉ INFORMÁCIE ČLÁNKU
Škodová udalosť je situácia, pri ktorej dochádza k materiálnej alebo inej ujme, no nie vždy sa vyžaduje privolanie polície – ide napríklad o dopravnú nehodu, poškodenie majetku, úraz alebo krádež.
Najčastejšie sa pojem škodová udalosť používa v súvislosti s dopravnými nehodami, pri ktorých nedošlo k zraneniu osôb a odhadovaná škoda nepresahuje určenú hranicu 3 990 €.
Čo sa týka samotného nahlásenia škodovej udalosti, každá poisťovňa má vlastné postupy, no vo všeobecnosti môže ísť o nahlásenie online formulárom na webe poisťovne, telefonicky na infolinke poisťovne alebo osobne na pobočke poisťovne.
Nahlásiť škodu v Kooperative je možné hneď tromi spôsobmi, a to cez mobilnú aplikáciu KOOPERATIVA, cez online formulár na webe kooperativa.sk alebo na telefónnom čísle +421 2 5729 9999.
Ak niekto škodovú udalosť nenahlási, môže to mať viaceré dôsledky – napríklad ak si druhá strana uplatní nárok na náhradu škody, účastník môže mať problém s preukázaním jeho verzie, ako sa udalosť stala
Čo je to škodová udalosť?
Škodová udalosť je situácia, pri ktorej dochádza k materiálnej alebo inej ujme, no nie vždy sa vyžaduje privolanie polície. Najčastejšie sa tento pojem používa v súvislosti s dopravnými nehodami, pri ktorých nedošlo k zraneniu osôb a odhadovaná škoda nepresahuje určenú hranicu. Táto hranica je na Slovensku 3 990 €.
Pri škodovej udalosti môže ísť o:
- dopravnú nehodu
- poškodenie majetku (napríklad vytopenie bytu, poškodenie vozidla)
- úraz
- krádež
Nie vždy sa pri škodovej udalosti vyžaduje privolanie polície. Políciu je potrebné volať vtedy, keď má jednotlivec podozrenie, že došlo k trestnému činu. Ďalej existujú ešte tri situácie, kedy je potrebné volať políciu, a to:
škoda, ktorá nastala, presahuje výšku 3 990 € alebo by mohla presiahnuť
pri škodovej udalosti došlo k zraneniu osôb
jednotlivci, ktorých sa škodová udalosť týka, sa nevedia dohodnúť na vinníkovi
Toto sú dôležité situácie, pri ktorých je potrebné volať políciu. V ostatných prípadoch sa môžu účastníci škodovej udalosti navzájom dohodnúť a nahlásiť škodovú udalosť poisťovni.
Ako postupovať pri škodovej udalosti?
Ako postupovať pri škodovej udalosti a čo robiť ako prvé po tom, čo sa stala škodová udalosť? Dôležité je urobiť tieto kroky:
- Prvým a najdôležitejším krokom je zaistenie toho, aby sa škoda nezväčšovala a nerozširovala. Ak by táto udalosť ohrozovala aj okolie, jednotlivec by mal poskytnúť kroky, aby sa riziko tejto škody znížilo alebo najlepšie – úplne odstránilo.
- Ďalším odporúčaným krokom je dokumentácia škody a všetkých poškodení. V prípade, že to nie je naozaj potrebné, odporúča sa nemanipulovať s vozidlom alebo poškodenou vecou.
- Keďže pri škodovej udalosti ide zväčša o dopravnú nehodu, nasledujúcim krokom je vyplnenie Správy o dopravnej nehode. Toto tlačivo dostane človek väčšinou priamo od poisťovne pri uzatvorení poistenia vozidla.
- Keď sa vyplní Správa o dopravnej nehode, čo najskôr je potrebné kontaktovať poisťovňu a poskytnúť jej všetky potrebné údaje a dokumenty.
- Následne už stačí iba počkať na rozhodnutie poisťovne, či náklady na opravu opraví a v akej výške.
Predtým, než si škodu obhliadne poisťovňa, jednotlivcom sa odporúča, aby neopravovali poškodené veci, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Taktiež sa vždy odporúča mať poruke kontaktné údaje poisťovne.

Aké dokumenty sú potrebné pri nahlásení škodovej udalosti?
V závislosti od krajiny sa tieto dokumenty môžu líšiť, no na Slovensku sú pri nahlásení škodovej udalosti potrebné tieto dokumenty:
vyplnená Správa o dopravnej nehode (v prípade dopravnej nehody)
fotodokumentácia
kontaktné údaje účastníkov, ako je meno, adresa, telefónne číslo, EČV, číslo poistky a názov poisťovne
ak sú prítomní svedkovia, pri riešení problému môžu pomôcť aj ich kontaktné údaje
v niektorých prípadoch môže byť potrebná zdravotná dokumentácia súvisiaca so škodovou udalosťou
Čo sa týka samotného nahlásenia škodovej udalosti, každá poisťovňa má vlastné postupy, no vo všeobecnosti môže ísť o nahlásenie online formulárom na webe poisťovne, telefonicky na infolinke poisťovne alebo osobne na pobočke poisťovne.
Nahlásenie škodovej udalosti – vzor
Je dôležité vedieť, že spôsob, ako nahlásiť škodovú udalosť, sa môže líšiť v závislosti od poisťovne a typu poistnej udalosti. Tu sú však všeobecné body, ktoré by sa vo vzore škodovej udalosti mali vyskytovať:
1. Popis škodovej udalosti
dátum dňa nehody
čas hod/min
miesto nehody (štát, obec, ulica, cesta)
2. Priebeh škodovej udalosti
popis nehody
nákres s vyznačením stretu a polohy vozidiel po nehode
3. Údaje o policajnom orgáne, ktorý nehodu šetril
či bola škodová udalosť šetrená políciou
či bola spísaná Správa o dopravnej nehode
či bola vyhotovená fotodokumentácia
orgán polície, ktorý nehodu šetril
4. Informácie o škodcovi – vodič
meno a priezvisko/názov firmy
adresa, PSČ
rodné číslo/dátum narodenia/IČO
číslo vodičského preukazu
vydal DI v
štát/tel. č./email
5. Informácie o škodcovi – držiteľ
meno a priezvisko/názov firmy
adresa, PSČ
rodné číslo/dátum narodenia/IČO
štát/tel. č./email
údaje o vozidle: druh vozidla, evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka, číslo Zelenej karty (platná od-do), aký poisťovateľ vydal Zelenú kartu
údaje o prívese: evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka, číslo Zelenej karty (platná od-do), aký poisťovateľ vydal Zelenú kartu
6. Informácie o poškodenej osobe
meno a priezvisko/názov firmy
adresa, PSČ
rodné číslo/dátum narodenia/IČO
štát/tel. č./email
rola poškodeného
Aký je vzťah osoby, ktorá nehodu spôsobila, k držiteľovi vozidla škodcu?
či ide o osobu žijúcu v spoločnej domácnosti s človekom, ktorý nehodu spôsobil
7. Informácie o škode a poškodenom vozidle
o akú škodu ide
údaje o vozidle: druh vozidla, evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka
údaje o prívese: evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka
popis poškodenia motorového vozidla s vyznačením
popis poškodenia iného majetku
8. Svedkovia škodovej udalosti
meno a priezvisko
adresa/tel.č./email
9. Doplňujúce informácie poškodenej osoby
Má človek dojednané havarijné poistenie?
názov havarijného poisťovateľa
Uplatní si človek nárok na poistné plnenie z havarijného poistenia?
Používa sa vozidlo na podnikateľské účely?
Je jednotlivec platcom DPH?
Na základe čoho žiada jednotlivec škodu vyplatiť?
číslo bankového účtu – IBAN/poštovou poukážkou
Prijal človek náhradu škody alebo jej časť, prípadne v akej výške?
10. Formulár vyplnil
meno a priezvisko/názov firmy
adresa, PSČ
rodné číslo/dátum narodenia/IČO
štát/tel. č./email
Na záver je podľa vzoru škodovej udalosti v tlačive potrebné vyplniť miesto, dátum vyplnenia tlačiva a tlačivo potvrdiť podpisom (pečiatkou).

Nahlásenie škody v Kooperative
Nahlásiť škodu v Kooperative je možné hneď tromi spôsobmi, a to:
- cez mobilnú aplikáciu s názvom KOOPERATIVA (je dostupná pre iOS aj pre Android)
- cez online formulár na stránke kooperativa.sk
- telefonicky na čísle +421 2 5729 9999
Pred nahlásení škody v Kooperative by mal mať pri sebe jednotlivec takisto tieto údaje:
číslo poistenej zmluvy
technický preukaz – EČV, VIN číslo / číslo karosérie, továrenská značka vozidla, typ, farba, rok výroby
dátum a miesto, kde došlo ku škode
popis vzniku poškodenia a rozsah poškodenia (čo je konkrétne poškodené)
ak je vozidlo v takom stave, že je nepojazdné, treba nahlásiť presnú adresu vozidla, kde je uložené (kvôli obhliadke)
údaje o majiteľovi poškodeného vozidla – meno, priezvisko, rodné číslo, adresa, IČO, názov a sídlo spoločnosti
email a telefónne číslo kontaktne osoby pre riešenie škody
Treba myslieť na to, že poistený má povinnosť písomne oznámiť poistiteľovi škodovú udalosť do 15 dní po vzniku škody, ak vznikla na území Slovenska, a do 30 dní od vzniku škody, ak vznikla mimo Slovenska.
Hlásenie poistnej udalosti v Kooperative online
Hlásenie poistnej udalosti v Kooperative online je veľmi jednoduché. Na webovej stránke kooperativa.sk si stačí vybrať, z akého poistenia chce jednotlivec nahlásiť škodovú udalosť. Vyberie si napríklad povinné zmluvné poistenie.
Následne sa vyberie, či jednotlivec hlási poistnú udalosť ako vinník, ktorý nehodu spôsobil alebo ako poškodený. Na základe výberu sa jednotlivcovi zobrazí dotazník s tromi časťami, v ktorých vyplní údaje, a to identifikácia (údaje o vinníkovi, poškodenom a o vozidle), informácie o vzniku škody a ako posledné popis škody.
Keď sú údaje vyplnené, stačí už len kliknúť na tlačidlo „Odoslať hlásenie“ a poistná udalosť je nahlásená poisťovni.

Mal by poistnú udalosť nahlásiť poškodený?
Odpoveďou na otázku, či by mal poistnú udalosť nahlásiť poškodený, je jednoznačne: „Áno“. Ak si chce poškodený uplatniť nárok na náhradu škody, mal by poistnú udalosť nahlásiť poisťovni. Mal by to nahlásiť hneď z niekoľkých dôvodov:
- poškodený môže poskytnúť vlastnú verziu udalosti a overiť, či sú informácie, ktoré poskytol vinník, presné a úplné
- určitým spôsobom sa vďaka nahláseniu poškodeným môže urýchliť proces riešenia škody a získavania náhrady
Existujú aj ďalšie dôvody, prečo by mal poistnú udalosť nahlásiť poškodený, avšak toto sú dva z najhlavnejších dôvodov.
Aké sú dôsledky nenahlásenia škodovej udalosti?
Ak niekto škodovú udalosť nenahlási, môže to mať viaceré dôsledky. Tieto dôsledky závisia od situácie:
- Pri dopravnej nehode – ak účastník nenahlási škodovú udalosť poisťovni a druhá strana si uplatní nárok na náhradu škody, účastník môže mať problém s preukázaním jeho verzie, ako sa udalosť stala
- Ak vinník škodu zatají a odíde z miesta nehody – ak vie poškodený získať dôkazy (kamerové záznamy, svedkov…), vinník môže čeliť obvineniu z priestupku alebo trestného činu (napr. útek z miesta nehody)
- Pri poškodení cudzieho majetku (napr. parkoviska, plotu…) – ak vinník škodu nenahlási a identifikujú ho dodatočne, môže dostať pokutu a bude musieť uhradiť spôsobenú škodu z vlastného vrecka
Jednotlivci by mali vedieť, že vždy je lepšie, keď sa škodová udalosť nahlási poisťovni, aj keď sa po vzájomnej dohode túto udalosť rozhodnú neriešiť s políciou. Tým predídu možným komplikáciám v budúcnosti.
Publikované: 08. 05. 2025, Aktualizované: 28. 04. 2025