Škodová udalosť – nahlásenie, zápis, záznam

Škodová udalosť je nepríjemná situácia a môže nastať kedykoľvek a kdekoľvek. Najčastejšie je škodovou udalosťou dopravná nehoda, poškodenie majetku alebo úraz. Ako postupovať pri škodovej udalosti a ako hlásiť poistnú udalosť v Kooperative online?

Niekomu sa môže zdať nahlásenie škodovej udalosti ako komplikovaná činnosť, no keď človek vie, ako na to, nie je to až tak náročné. Aké sú dôsledky nenahlásenia škodovej udalosti a mal by poistnú udalosť nahlásiť poškodený?

KĽÚČOVÉ INFORMÁCIE ČLÁNKU

Škodová udalosť je situácia, pri ktorej dochádza k materiálnej alebo inej ujme, no nie vždy sa vyžaduje privolanie polície – ide napríklad o dopravnú nehodu, poškodenie majetku, úraz alebo krádež.

Najčastejšie sa pojem škodová udalosť používa v súvislosti s dopravnými nehodami, pri ktorých nedošlo k zraneniu osôb a odhadovaná škoda nepresahuje určenú hranicu 3 990 €.

Čo sa týka samotného nahlásenia škodovej udalosti, každá poisťovňa má vlastné postupy, no vo všeobecnosti môže ísť o nahlásenie online formulárom na webe poisťovne, telefonicky na infolinke poisťovne alebo osobne na pobočke poisťovne.

Nahlásiť škodu v Kooperative je možné hneď tromi spôsobmi, a to cez mobilnú aplikáciu KOOPERATIVA, cez online formulár na webe kooperativa.sk alebo na telefónnom čísle +421 2 5729 9999.

Ak niekto škodovú udalosť nenahlási, môže to mať viaceré dôsledky – napríklad ak si druhá strana uplatní nárok na náhradu škody, účastník môže mať problém s preukázaním jeho verzie, ako sa udalosť stala

Čo je to škodová udalosť?

Škodová udalosť je situácia, pri ktorej dochádza k materiálnej alebo inej ujme, no nie vždy sa vyžaduje privolanie polície. Najčastejšie sa tento pojem používa v súvislosti s dopravnými nehodami, pri ktorých nedošlo k zraneniu osôb a odhadovaná škoda nepresahuje určenú hranicu. Táto hranica je na Slovensku 3 990 €.

Pri škodovej udalosti môže ísť o:

  • dopravnú nehodu
  • poškodenie majetku (napríklad vytopenie bytu, poškodenie vozidla)
  • úraz
  • krádež

Nie vždy sa pri škodovej udalosti vyžaduje privolanie polície. Políciu je potrebné volať vtedy, keď má jednotlivec podozrenie, že došlo k trestnému činu. Ďalej existujú ešte tri situácie, kedy je potrebné volať políciu, a to:

škoda, ktorá nastala, presahuje výšku 3 990 € alebo by mohla presiahnuť

pri škodovej udalosti došlo k zraneniu osôb

jednotlivci, ktorých sa škodová udalosť týka, sa nevedia dohodnúť na vinníkovi

Toto sú dôležité situácie, pri ktorých je potrebné volať políciu. V ostatných prípadoch sa môžu účastníci škodovej udalosti navzájom dohodnúť a nahlásiť škodovú udalosť poisťovni.

Ako postupovať pri škodovej udalosti?

Ako postupovať pri škodovej udalosti a čo robiť ako prvé po tom, čo sa stala škodová udalosť? Dôležité je urobiť tieto kroky:

  1. Prvým a najdôležitejším krokom je zaistenie toho, aby sa škoda nezväčšovala a nerozširovala. Ak by táto udalosť ohrozovala aj okolie, jednotlivec by mal poskytnúť kroky, aby sa riziko tejto škody znížilo alebo najlepšie – úplne odstránilo.

  2. Ďalším odporúčaným krokom je dokumentácia škody a všetkých poškodení. V prípade, že to nie je naozaj potrebné, odporúča sa nemanipulovať s vozidlom alebo poškodenou vecou.

  3. Keďže pri škodovej udalosti ide zväčša o dopravnú nehodu, nasledujúcim krokom je vyplnenie Správy o dopravnej nehode. Toto tlačivo dostane človek väčšinou priamo od poisťovne pri uzatvorení poistenia vozidla.

  4. Keď sa vyplní Správa o dopravnej nehode, čo najskôr je potrebné kontaktovať poisťovňu a poskytnúť jej všetky potrebné údaje a dokumenty.

  5. Následne už stačí iba počkať na rozhodnutie poisťovne, či náklady na opravu opraví a v akej výške.

Predtým, než si škodu obhliadne poisťovňa, jednotlivcom sa odporúča, aby neopravovali poškodené veci, pokiaľ to nie je nevyhnutné. Taktiež sa vždy odporúča mať poruke kontaktné údaje poisťovne.

Prvým a najdôležitejším krokom je zaistenie toho, aby sa škoda nezväčšovala a nerozširovala. Ak by táto udalosť ohrozovala aj okolie, jednotlivec by mal poskytnúť kroky, aby sa riziko tejto škody znížilo alebo najlepšie – úplne odstránilo.

Aké dokumenty sú potrebné pri nahlásení škodovej udalosti?

V závislosti od krajiny sa tieto dokumenty môžu líšiť, no na Slovensku sú pri nahlásení škodovej udalosti potrebné tieto dokumenty:

vyplnená Správa o dopravnej nehode (v prípade dopravnej nehody)

fotodokumentácia

kontaktné údaje účastníkov, ako je meno, adresa, telefónne číslo, EČV, číslo poistky a názov poisťovne

ak sú prítomní svedkovia, pri riešení problému môžu pomôcť aj ich kontaktné údaje

v niektorých prípadoch môže byť potrebná zdravotná dokumentácia súvisiaca so škodovou udalosťou

Čo sa týka samotného nahlásenia škodovej udalosti, každá poisťovňa má vlastné postupy, no vo všeobecnosti môže ísť o nahlásenie online formulárom na webe poisťovne, telefonicky na infolinke poisťovne alebo osobne na pobočke poisťovne.

Nahlásenie škodovej udalosti – vzor

Je dôležité vedieť, že spôsob, ako nahlásiť škodovú udalosť, sa môže líšiť v závislosti od poisťovne a typu poistnej udalosti. Tu sú však všeobecné body, ktoré by sa vo vzore škodovej udalosti mali vyskytovať:

1. Popis škodovej udalosti

dátum dňa nehody

čas hod/min

miesto nehody (štát, obec, ulica, cesta)

2. Priebeh škodovej udalosti

popis nehody

nákres s vyznačením stretu a polohy vozidiel po nehode

3. Údaje o policajnom orgáne, ktorý nehodu šetril

či bola škodová udalosť šetrená políciou

či bola spísaná Správa o dopravnej nehode

či bola vyhotovená fotodokumentácia

orgán polície, ktorý nehodu šetril

4. Informácie o škodcovi – vodič

meno a priezvisko/názov firmy

adresa, PSČ

rodné číslo/dátum narodenia/IČO

číslo vodičského preukazu

vydal DI v

štát/tel. č./email

5. Informácie o škodcovi – držiteľ

meno a priezvisko/názov firmy

adresa, PSČ

rodné číslo/dátum narodenia/IČO

štát/tel. č./email

údaje o vozidle: druh vozidla, evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka, číslo Zelenej karty (platná od-do), aký poisťovateľ vydal Zelenú kartu

údaje o prívese: evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka, číslo Zelenej karty (platná od-do), aký poisťovateľ vydal Zelenú kartu

6. Informácie o poškodenej osobe

meno a priezvisko/názov firmy

adresa, PSČ

rodné číslo/dátum narodenia/IČO

štát/tel. č./email

rola poškodeného

Aký je vzťah osoby, ktorá nehodu spôsobila, k držiteľovi vozidla škodcu?

či ide o osobu žijúcu v spoločnej domácnosti s človekom, ktorý nehodu spôsobil

7. Informácie o škode a poškodenom vozidle

o akú škodu ide

údaje o vozidle: druh vozidla, evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka

údaje o prívese: evidenčné číslo, továrenská značka, model, medzinárodná poznávacia značka

popis poškodenia motorového vozidla s vyznačením

popis poškodenia iného majetku

8. Svedkovia škodovej udalosti

meno a priezvisko

adresa/tel.č./email

9. Doplňujúce informácie poškodenej osoby

Má človek dojednané havarijné poistenie?

názov havarijného poisťovateľa

Uplatní si človek nárok na poistné plnenie z havarijného poistenia?

Používa sa vozidlo na podnikateľské účely?

Je jednotlivec platcom DPH?

Na základe čoho žiada jednotlivec škodu vyplatiť?

číslo bankového účtu – IBAN/poštovou poukážkou

Prijal človek náhradu škody alebo jej časť, prípadne v akej výške?

10. Formulár vyplnil

meno a priezvisko/názov firmy

adresa, PSČ

rodné číslo/dátum narodenia/IČO

štát/tel. č./email

Na záver je podľa vzoru škodovej udalosti v tlačive potrebné vyplniť miesto, dátum vyplnenia tlačiva a tlačivo potvrdiť podpisom (pečiatkou).

Čo sa týka samotného nahlásenia škodovej udalosti, každá poisťovňa má vlastné postupy, no vo všeobecnosti môže ísť o nahlásenie online formulárom na webe poisťovne, telefonicky na infolinke poisťovne alebo osobne na pobočke poisťovne.

Nahlásenie škody v Kooperative

Nahlásiť škodu v Kooperative je možné hneď tromi spôsobmi, a to:

  • cez mobilnú aplikáciu s názvom KOOPERATIVA (je dostupná pre iOS aj pre Android)
  • cez online formulár na stránke kooperativa.sk
  • telefonicky na čísle +421 2 5729 9999

Pred nahlásení škody v Kooperative by mal mať pri sebe jednotlivec takisto tieto údaje:

číslo poistenej zmluvy

technický preukaz – EČV, VIN číslo / číslo karosérie, továrenská značka vozidla, typ, farba, rok výroby

dátum a miesto, kde došlo ku škode

popis vzniku poškodenia a rozsah poškodenia (čo je konkrétne poškodené)

ak je vozidlo v takom stave, že je nepojazdné, treba nahlásiť presnú adresu vozidla, kde je uložené (kvôli obhliadke)

údaje o majiteľovi poškodeného vozidla – meno, priezvisko, rodné číslo, adresa, IČO, názov a sídlo spoločnosti

email a telefónne číslo kontaktne osoby pre riešenie škody

Treba myslieť na to, že poistený má povinnosť písomne oznámiť poistiteľovi škodovú udalosť do 15 dní po vzniku škody, ak vznikla na území Slovenska, a do 30 dní od vzniku škody, ak vznikla mimo Slovenska.

Hlásenie poistnej udalosti v Kooperative online

Hlásenie poistnej udalosti v Kooperative online je veľmi jednoduché. Na webovej stránke kooperativa.sk si stačí vybrať, z akého poistenia chce jednotlivec nahlásiť škodovú udalosť. Vyberie si napríklad povinné zmluvné poistenie.

Následne sa vyberie, či jednotlivec hlási poistnú udalosť ako vinník, ktorý nehodu spôsobil alebo ako poškodený. Na základe výberu sa jednotlivcovi zobrazí dotazník s tromi časťami, v ktorých vyplní údaje, a to identifikácia (údaje o vinníkovi, poškodenom a o vozidle), informácie o vzniku škody a ako posledné popis škody.

Keď sú údaje vyplnené, stačí už len kliknúť na tlačidlo „Odoslať hlásenie“ a poistná udalosť je nahlásená poisťovni.

Hlásenie poistnej udalosti v Kooperative online je veľmi jednoduché. Na webovej stránke kooperativa.sk sa hlásenie začína výberom, z akého poistenia chce jednotlivec nahlásiť škodovú udalosť.

Mal by poistnú udalosť nahlásiť poškodený?

Odpoveďou na otázku, či by mal poistnú udalosť nahlásiť poškodený, je jednoznačne: „Áno“. Ak si chce poškodený uplatniť nárok na náhradu škody, mal by poistnú udalosť nahlásiť poisťovni. Mal by to nahlásiť hneď z niekoľkých dôvodov:

  • poškodený môže poskytnúť vlastnú verziu udalosti a overiť, či sú informácie, ktoré poskytol vinník, presné a úplné
  • určitým spôsobom sa vďaka nahláseniu poškodeným môže urýchliť proces riešenia škody a získavania náhrady

Existujú aj ďalšie dôvody, prečo by mal poistnú udalosť nahlásiť poškodený, avšak toto sú dva z najhlavnejších dôvodov.

Aké sú dôsledky nenahlásenia škodovej udalosti?

Ak niekto škodovú udalosť nenahlási, môže to mať viaceré dôsledky. Tieto dôsledky závisia od situácie:

  1. Pri dopravnej nehode – ak účastník nenahlási škodovú udalosť poisťovni a druhá strana si uplatní nárok na náhradu škody, účastník môže mať problém s preukázaním jeho verzie, ako sa udalosť stala
  2. Ak vinník škodu zatají a odíde z miesta nehody – ak vie poškodený získať dôkazy (kamerové záznamy, svedkov…), vinník môže čeliť obvineniu z priestupku alebo trestného činu (napr. útek z miesta nehody)
  3. Pri poškodení cudzieho majetku (napr. parkoviska, plotu…) – ak vinník škodu nenahlási a identifikujú ho dodatočne, môže dostať pokutu a bude musieť uhradiť spôsobenú škodu z vlastného vrecka

Jednotlivci by mali vedieť, že vždy je lepšie, keď sa škodová udalosť nahlási poisťovni, aj keď sa po vzájomnej dohode túto udalosť rozhodnú neriešiť s políciou. Tým predídu možným komplikáciám v budúcnosti.